Vargdebatt

 
Dagens inlägg handlar faktiskt om vargen som lever fritt ute i våra svenska skogar, mellan varven hör man från något håll eller läser i tidningarna om att vargen kommit lite för nära bebyggelse. Just i det ögonblicket skapas tidningar & andra medier stora rubriker om vargen. Så idag tänker jag tillägna vargen & vi människor detta inlägg. 
Statusuppdateringen här ovanför visar att någon har sett varg nära hus, vid en första tanke när man läser det så känns det som jag skrivkit "urs! Läskig" Ja för visst är det läskigt, men så kom en annan person & skrev något om att hon sett varg i början på 2000 talet efter vägen där dem bor, precis som den personen skriver så trodde ingen på dem. Då var jag snabb & skrev ett svar. 
Jag måste få påpeka en sak; precis så som jag skriver att på 90-talet & början  på 2000-talet så var det faktiskt inte så mycket rabalder om just vargen. Visst har vi jagat varg i årtionden. Vissa har sett vargen som en fredlig symbol. Andra har haft ett hat mot vargen. Och andra har velat utrota vargen totalt. Mer nu på de senaste åren har det blivit mer & mer skriverier om att varg har synts till där, där & där. Den har varit nära bebyggelse, den har varit nära vårt revir. Man har hotat att skjuta vargen om den kommit nära igen. 
Men vet ni, vargen verkar ha lite med föda, den söker sig då till ställen där det finns mat så dem kan överleva. 
Ett sätt vore ju att minska vargstammen drastiskt. För det är säkert väldigt mycket "inavel" i vargstammen & då blir det så här.
Men sedan ska vi ju påminnsa oss själva om att i dagsläget är det väldigt mycket hundar på vift, många har varit borta längre & några har varit borta en kortare tid. 
När en hund kommer bort så blir den förvildad väldigt fort, vissa hundar kan påminna om vargar medan andra inte gör det. Hundarna kan lätt mistas för varg. 
Det behöver inte vara varg varje gång man ser ett djur! 
Men samtidigt ska vi ha klart för oss att vargen är rovdjur precis som björnen!
En fundering som jag har är att när en björn kommer lite väl nära inpå så skickar man jägare för att skrämma bort den med deras skrämselteknik. Varför gör man inte detsamma med vargen? 
Dessutom, om en varg går till angrepp mot en jakt hund eller en hund överhuvudtaget varför får man skjuta den då utan att fällas för jaktbrott? 
För man får ju uppenbarligen inte jaga varg hur som helst i sverige, det finns tydligen inget som heter vargjakt (i alla fall inte vad jag vet) 
Men vi måste veta att vargen är rovdjur!!
Åh, shit nu tappade jag tråden...återkommer i nästa inlägg med fortsättningen på min lilla debatt om vargen!! 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Just a human

Linda ♥

RSS 2.0